Beroving door een ‘babbeltruc’ komt steeds vaker voor: onbekenden bellen bij u aan en gebruiken een mooie smoes om binnen te komen. Vervolgens stelen zijn uw geld en andere waardevolle bezittingen. In sommige gevallen gebeurt dit in combinatie met bedreiging en/of geweld.
Overrompeld
De ervaring van de rechercheurs die met (met name oudere) slachtoffers gesproken hebben, leert dat de slachtoffers vaak in staat van ongeloof verkeren en compleet overrompeld zijn door de vlotte babbel van de oplichter. De impact voor de slachtoffers is zeer groot. Natuurlijk zijn er ook pogingen waarbij de oplichter, door adequaat reageren van de bewoner, weet dat er niets te halen valt en afhaakt. Maar de oplichters hebben vaak een neus voor gewillige slachtoffers die geen weerwoord hebben tegen zijn snelle praatjes en meegaan in het verhaal. Daarbij speelt soms ook angst mee voor de brutale en opdringerige werkwijze van oplichters.
Tips om diefstal door een babbeltruc te voorkomen
Met onderstaande tips kunt u voorkomen dat u slachtoffer wordt van een babbeltruc
- Laat nooit zomaar een onbekende binnen.
- Kijk voor u uw deur open doet, eerst wie heeft aangebeld. Kent u de persoon niet en vertrouwt u het niet? Vraag dan eerst wie hij/zij is en wat hij/zij komt doen. Vertrouwt u het nog niet? Bel dan 112.
- Als u alleen thuis bent kunt u natuurlijk ook gewoon zeggen dat het nu niet gelegen komt of dat u liever heeft dat de persoon op een andere dag terugkomt, wanneer een bekende, een van de buren of een familielid, bij u thuis is.
- Zorg dat u de deur op een kier kunt zetten, bijvoorbeeld met een kierstandhouder. Of laat een kijkgaatje in uw deur maken. Zo kunt u zien wie er voor uw deur staat zonder uw deur open te doen.
- Voor flatbewoners geldt: reageer niet op smoesjes om de centrale toegangsdeur open te doen.
- Wilt u iemand ergens mee helpen, laat ze dan buiten staan en sluit de buitendeur terwijl u haalt wat u wilt geven (een pen of een glas water bijvoorbeeld).
- Dieven en oplichters komen in alle vormen en maten. Ook schattig ogende kinderen of moeders met kinderen zijn niet per definitie te vertrouwen.
- Laat vreemden geen gebruik maken van uw toilet, verwijs ze liever naar een openbaar toilet.
- Ga niet in zee met dakdekkers, schoorsteenvegers of scharenslijpers die ongevraagd aan huis komen en u werkzaamheden proberen op te dringen. Als u inderdaad werkzaamheden wilt laten uitvoeren is het verstandig om bij een aantal erkende bedrijven offertes aan te vragen. Laat altijd van te voren schriftelijk de prijs vastleggen. Het is dan duidelijk welke dienst wordt verricht en wat de prijs hiervan is. Want de kosten kunnen achteraf enorm tegenvallen.
- Vraag meteropnemers en reparateurs naar hun legitimatie en controleer deze goed. Vertel direct dat u met het bedrijf of de instelling zult bellen en doe dit ook echt. Kijk in het telefoonboek voor het nummer. Sluit de deur terwijl u belt.
- Collectanten zijn verplicht een legitimatiebewijs en een vergunning van de gemeente bij zich te dragen. Vraag er gerust naar. Doe de deur even dicht terwijl u uw portemonnee gaat halen, of leg een klein geldbedrag vlakbij de voordeur neer in bijvoorbeeld de meterkast.
- Geef NOOIT geld of uw pinpas af! Geef nooit uw pincode door, niet aan iemand aan de deur en ook niet ook als men er telefonisch naar vraagt.
- Onthoud dat medewerkers van een bank, een verzekeringsmaatschappij, de thuiszorg, etc. niet onaangekondigd bij u aan de deur komen voor financiële zaken. Hiervoor wordt altijd een afspraak gemaakt.
- Laat mensen geen gebruik maken van uw (mobiele) telefoon. Laat ook geen mensen binnen die een telefoontje willen plegen. Eventueel kunt u voor ze bellen terwijl zij buiten wachten.
- Betaal geen portokosten voor pakjes die u niet heeft besteld. Er zijn gevallen bekend waarbij een nepkoerier mensen vraagt te pinnen via een mobiel pinapparaat. Het verkeerde pasje wordt dan teruggegeven en er wordt geld van de rekening gestolen.
Tekst: Politie Oost-Nederland
Foto: © Omroep Lingewaard