Oplichters grijpen de upgrade naar het nieuwe besturingssysteem Windows 10 aan om fraude te plegen. De politie waarschuwt voor telefoontjes van mensen die zich voordoen als medewerkers van Microsoft. Ze bieden hulp aan bij de upgrade. Onlangs deed een 67-jarige vrouw aangifte van oplichting omdat na een dergelijk telefoontje een bedrag van € 2000,- was afgeschreven.
Accentloos Engels
De bewoonster van Soesterberg werd op een maandagochtend om 09.00 uur gebeld door een onbekende vrouw die accentloos Engels sprak. Zij deed zich voor als iemand van Microsoft en vertelde het slachtoffer dat haar computer door virussen trager zou werken. Zij kon dit verhelpen.
Computerscherm overgenomen
Het slachtoffer moest op verzoek haar computer opstarten en via Google een naam intikken. Zij zag hierbij dat haar computerscherm van buitenaf werd overgenomen. Vervolgens werd zij doorverbonden met een voor haar onbekende man, die ook werkzaam zou zijn voor Microsoft. Deze man sprak met een Indisch of Pakistaans accent. Ook hij vertelde het verhaal dat er virussen op haar computer stonden. Hij verzocht haar om tweetal codes te noteren, die de man later nodig zou hebben.
€ 2000,- afgeschreven
De man adviseerde de vrouw tegen betaling een antivirus programma te installeren. Zij kon via een betalingsscherm haar persoonlijke gegevens, zoals rekeningnummer en pincode invoeren. Even later bleek een bedrag van € 2000,- van haar bankrekening te zijn afgeschreven.
Advies Fraudehelpdesk
In het verleden zijn er vaker oplichters geweest die zich via de telefoon voordeden als medewerkers van Microsoft. Als u te maken krijgt met een dergelijk telefoontje of u heeft twijfels over een beller, dan is het advies om geen toegang tot uw computer te verlenen en geen programma te (laten) installeren. Ook dient u op geen enkele wijze uw (bank)gegevens te geven. Heeft u een persoon aan de lijn die zegt van een bepaald bedrijf te zijn en u twijfelt of deze betrouwbaar is? Vraag dan of u zelf op een nummer van de helpdesk kunt terugbellen. Dan behoudt u beter de controle over het gesprek.
Bron: Fraudehelpdesk