Omroep Lingewaard

Karstraat-Nijverheidsstraat: Veelzijdige rotonde krijgt z’n geitenpaadje…

Aan de rand van Park Lingezegen galmen de liederen van broedvogels over de drassige velden. Ze verstommen in het groen waar Huissen zich vredig als nooit tevoren aan de Karbrug naast Bemmel voegt. De Karstraat draait een rondje op weg naar het volgende, gadegeslagen door verse landbouwmachines al schitterend in het zonlicht: Het is er haast dromend fietsen. Ware het niet dat de verkeerssituatie zes paar ogen, een dubbele noodrem en vaak ook een dikke huid vraagt voor zowel de al te zelfverzekerde als twijfelende medemens…

De verbinding tussen Bemmel en Huissen die om te bezingen zo mooi zou kunnen zijn, is voor de fietser al jaren geen vriendelijke. Maar dat lijkt verleden tijd. In de maanden september en oktober van dit jaar zal worden gewerkt aan een oplossing van ‘het knelpunt rotonde Karstraat-Nijverheidsstraat’. Een diepe zucht zal klinken wanneer met name de OBC’s van Bemmel en Huissen veiliger kunnen worden bereikt. Want een onding is het volgens velen, die rotonde!

In 2021 is de zo gehate verkeershaspel met al z’n aansluitingsrichtingen en steeds verder uitdijende verzameling borden en palen, op een gemeentelijk lijstje van in samenhang aan te pakken knelpunten beland. In 2023 moest een verkeersstudie plaatsvinden waarbij het zo kon zijn dat de rotonde in het grotere geheel bijvoorbeeld vervangen zou worden door verkeerslichten. Maar de tijd voor onderzoek is er niet. Diverse ongelukken en hachelijke situaties deden gebruikers van de route driftig antwoorden op een oproep in De Gelderlander. GroenLinks Lingewaard maakte een oplossing van de situatie politiek urgent, waarna de raad het college unaniem maande de boeken terzijde te schuiven en er vlug wat aan te doen.

Twee voorlopige oplossingen zijn onderzocht. In beide gevallen ging dat om een verbreding van het bestaande fietspad tussen de rotonde Karstraat-Nijverheidsstraat en de rotonde Karstraat-Azalealaan (waar men het kassengebied in rijden kan). Het bestaande knelpunt blijft dan onveranderd kritisch, er wordt zelfs een extra aansluiting toegevoegd. Door die nieuwe aansluiting hoeft de fietser en brommer van Bemmel naar Huissen echter, net als in tegengestelde richting, de rotonde niet meer over. Verschil tussen de twee oplossingen is dat de één gaat om een verbreding van slechts een klein stukje van het fietspad, waarna het via een te asfalteren geitenpaadje aansluit op de parallelweg Gloxinialaan. Terwijl de andere oplossing een verbreding van het gehele fietspad tussen beide rotondes betreft. De raad is geïnformeerd over de keuze van het college voor de eerste van die twee. Dat kan op korte termijn, er hoeven geen kabels, leidingen en bomen voor te wijken, en kost het minst.

Gemeentelijke verkeersdeskundigen wijzen er bij het besluit op dat de situatie ‘niet per definitie veiliger wordt’. Ze waarschuwen ook voor het risico dat men tegen de regels in de route rechtdoor kan gaan nemen, waardoor weer nieuwe knelpunten ontstaan. Bovendien zal de ingreep onnodig lijken wanneer de komende jaren de situatie alsnog drastisch wordt gewijzigd na afronding van de verkeersstudie(s). Maar de druk is te hoog voor wat op papier logisch lijkt: Het kan zo niet langer, aldus gebruikers en de raad. Fietsend genieten van een strijdlustig roepende meerkoet zal een verkeersoverweging nooit halen, maar ongelukken zijn toch een voldoende rationeel argument om een voorstel voor vervroegd ingrijpen sterk te onderbouwen. Al is het in dit geval maar de best mogelijke, tijdelijke poging!

– Door de politieke redactie –