Door Jennifer Straub, 31 oktober 2025
Met het naderen van Halloween staat Lingewaard in het teken van enge taferelen. De meeste daarvan zijn fictief, al is de werkelijkheid voor omwonenden van de beruchte Krakkedelbocht enger dan fictie. De bocht in Doornenburg zorgt al jarenlang voor gevaarlijke verkeerssituaties en ongelukken. Buurtbewoners uiten hun zorgen, waar de provincie Gelderland en gemeente Lingewaard op reageren.
Regelmatig ongelukken
De eerste buurtbewoner die open doet is een jonge vrouw van rond de twintig. “Van de provincie mag je in de bocht nog maar 50. Toch merk je dat er regelmatig ongelukken plaatsvinden”, zegt de vrouw resoluut. Hoe dit dan kan? Eén van de buren heeft wel een idee. “In de bocht komt verkeer van drie kanten samen, waaronder automobilisten die veel te hard van de dijk af komen. Op een bepaald moment was er een periode waar er dagelijks ongelukken plaatsvonden in de bocht. Voorheen mocht je 80 in de bocht, dit is teruggedraaid naar 50, maar niemand houdt zich hier aan.”
De T-splitsing tussen Doornenburg, Gendt en Angeren blijft hierdoor even gevaarlijk. De buurvrouw beaamt: “Dit is een provinciale weg waar de gemeente weinig aan kan doen, besluiten over deze weg worden gemaakt vanuit provinciaal beleid, dus daar kunnen jaren overheen gaan. Waar de gemeente wel wat aan kan doen, is het handhaven van de snelheid. Alleen de snelheid van 80 naar 50 verlagen is duidelijk niet genoeg, dus dat moet de gemeente beter handhaven.”
Tekst gaat verder onder foto
Verbeteren van situatie
De gemeente Lingewaard geeft aan niets van doen te hebben met het handhaven van de maximumsnelheid of het waarborgen van de veiligheid van de omwonenden. “Handhaving van de maximumsnelheid is een taak van de politie, niet van de gemeente”, aldus een woordvoerder van gemeente Lingewaard. “De buurtbewoners moeten bij gevaarlijke situaties op een provinciale weg contact opnemen met de provincie.” De gemeente heeft bij de provincie wel aandacht gevraagd voor de verkeersveiligheid op de Krakkedel.
De provincie Gelderland geeft aan de situatie graag te willen verbeteren. “We starten daarom met een verkenning naar grootschalige aanpassingen en verwachten deze in 2027 uit te voeren. Dan is dit traject ook aan de beurt voor trajectprogrammering, onze onderhoudscyclus. We gaan in de verkenning onder andere kijken of we het hele traject kunnen afwaarderen naar een snelheid van 60 km per uur”, aldus een woordvoerder namens provincie Gelderland. “In 2021 is de bocht al afgewaardeerd naar 50 km per uur en is het wegdek gefreesd, zodat banden meer grip hebben in de bocht. We zien helaas dat gedrag van weggebruikers er toch voor zorgt dat er nog altijd gevaarlijke situaties ontstaan, doordat met te hoge snelheden door de bocht wordt gereden.” De provincie gaat nu kijken naar een grootschalige oplossing.
Tekst gaat verder onder foto
Vooral locals rijden te hard
Automobilisten die te hard rijden in de bocht zijn vooralsnog een pijnpunt. Opmerkelijk, want volgens buurtbewoners gaat het vooral om locals die te hard rijden in de ‘Crashedel’-bocht. “Ik heb zelf uitgetest hoe hard je door de bocht zou kunnen: 80 is niet haalbaar, bij 70 kost het al heel veel moeite om ‘m op de weg te houden. Een ideale snelheid in de bocht zou 50 of 60 zijn”, geeft een buurtbewoner aan. De ongelukken zorgen voor onrust in de buurt en een onveilig gevoel. Een oudere vrouw kijkt met trieste blik in de richting van haar viervoeter. “Ik durf de hond niet meer uit te laten op het fietspad, hier op de straat. Ik heb een relatief grote tuin, dus ik laat ‘m daar los, maar het is zonde dat ik ‘m niet gewoon op straat kan uitlaten.”
Tijdens de meest recente crash zag ze de bestuurder uit de auto kruipen. “Ik heb de jongen die gecrasht was met zijn auto eruit zien kruipen op zijn knieën. Het was duidelijk een harde impact en er zijn vaker zware ongevallen geweest met auto’s die botsen met bomen, lantaarnpalen, over de kop vliegen of in de sloot terecht komen. Elke keer dat we sirenes of een doffe klap horen weten we dat het weer raak is. Het is op deze manier wachten totdat er een keer een dode gaat vallen.”
Foto’s © Jennifer Straub








