Omroep Lingewaard

2000e verhuizing digitaal doorgegeven…

Gemeente Lingewaard werkt al jaren hard aan een goede digitale dienstverlening aan inwoners, instellingen en bedrijven. De gemeentelijke website is eind 2015 compleet vernieuwd. Via deze website kunnen steeds meer producten en diensten digitaal worden geregeld. Van verhuis- of geboorteaangifte tot meldingen openbare ruimte en subsidieaanvraag

De website is dienstverleningskanaal
De gemeente heeft nu een zogenaamde toptakenwebsite. Daarop staan alleen die producten direct in beeld waar veel vraag naar is. De website heeft zich hiermee ontwikkeld van informatiekanaal naar dienstverleningskanaal. De inwoner vindt sneller en beter waarnaar hij op zoek is en kan 24 uur per dag zijn zaken regelen. Medewerkers kunnen zaken nog effectiever en efficiënter afhandelen, omdat veel werk gedigitaliseerd is. Hierdoor kan de medewerker zich richten op de zaken die er echt toe doen, bijvoorbeeld het afleggen van huisbezoeken bij minder mobiele inwoners, adresonderzoeken en fraudeopsporing.

Lingewaard loopt voorop bij burgerzaken
Lingewaard is sinds twee jaar actief betrokken bij de ontwikkeling van een compleet nieuwe productlijn voor burgerzakenproducten zoals verhuisaangiftes, aanvragen voor uittreksels en aangiften voor de burgerlijke stand. Lingewaard staat in de top 15 van Nederland als het gaat om digitale dienstverlening aan inwoners. Op het gebied van digitale aangiften van verhuizingen zijn we zelfs koploper: onze inwoners weten het digitaal loket goed te vinden. Ruim 67% van de verhuisaangiften komt digitaal binnen, de rest via post of balie. Op 7 december kwam de 2000ste digitale verhuisaangifte bij Lingewaard binnen. Een mooie mijlpaal om bij stil te staan. Helga Witjes, wethouder dienstverlening, heeft de kersverse Lingewaardse inwoner mevrouw Scholte samen met een medewerker van het Klantencontactcentrum in het zonnetje gezet.