Omroep Lingewaard

De tijd van de stoombootdiensten…

De Historische Kring Gente heeft Aart Bijl uitgenodigd voor een lezing over stoombootdiensten en de opkomst van het massavervoer 1825-1950. In het bijzonder over het vervoer in de tijd dat er nog geen goede wegen waren en spoorlijnen nog sporadisch voorkwamen. Denk aan de Nijmeegse, de Duitse en de Rotterdamse boot of de Concordia uit Arnhem. Aart Bijl is historicus en schrijver.
Belangstellenden zijn welkom op maandag 29 februari om 20.00 uur in Villa Ganita, Nijmeegsestraat 19, 6691 CK Gendt.

De toegang is gratis, voor de koffie/thee wordt een bijdrage van € 0,50 gevraagd.

Vanaf 1825 verschijnen geleidelijk steeds meer rookpluimen van door stoommachines aangedreven raderschepen op onze binnenwateren. Tijd is belangrijk en de raderstoomboten werden groter, sneller en comfortabeler en vervoerden steeds meer passagiers, goederen en vee. Na 1850 werden de boten steeds meer vervangen door ijzeren en kwam er naast aandrijving met raderen ook die met schroeven. Dit betekende dat ook kleine rivieren en kanalen voor stoomboten bevaarbaar werden. Vanaf 1860 ontplooide zich een uitgebreid en dicht vertakt net van stoombootdiensten over de Nederlandse wateren. Steeds meer mensen reisden met dit vervoerssysteem. De concurrentiestrijd met de spoorwegen kon tot de Eerste Wereldoorlog glansrijk worden doorstaan. Rond 1900 maakten miljoenen Nederlanders gebruik van de stoombootdiensten.
Na de Eerste Wereldoorlog was de bloeitijd echter voorbij. De opkomst van de verbrandingsmotor in het wegverkeer waardoor auto’s, autobussen en vrachtwagens het vervoer gingen overnemen, luidden het einde in van de stoombootdiensten.

Op de Waal en Rijn was een aantal stoombootdiensten zeer actief. Nijmeegse rederijen, de grote raderstoomschepen van de Nederlandsche Stoomboot Reederij uit Rotterdam en van de Keuls-Duesseldorfse rederij, stoomboten van de Arnhemse rederij Concordia en diverse stoombootjes van kleinere ondernemingen zorgden voor een grote drukte op de rivier.

dezeeuw