Omroep Lingewaard

Verkeer in Huissen…

De afwikkeling van het verkeer door Huissen is een complexe zaak. Dat wordt nog eens duidelijk in een informatienota die het college begin mei naar de raad heeft gestuurd. Die nota gaat over de uitkomsten van de “Verkeersstudie bedrijventerrein Pannenhuis” en over de strategie rond het probleem van het vrachtverkeer door Huissen.

Over het bedrijventerrein Pannenhuis en de rotonde Karstraat-Nijverheidstraat is al lange tijd discussie als het gaat om verkeersveiligheid en bereikbaarheid. In juli 2021 is besloten een integrale verkeersstudie uit te voeren over het (vracht)verkeer van en naar het bedrijventerrein Pannenhuis. In 2024 is deze integrale verkeersstudie uitgevoerd. In de verkeersstudie wordt onder meer geadviseerd om de rotonde Karstraat-Nijverheidstraat om te bouwen tot een kruispunt met verkeerslichten.

In alle verkeersdiscussie blijkt dat het verbeteren van de veiligheid en doorstroming geen eenvoudige opgaven zijn. Daarom wil het college onderscheid maken tussen maatregelen welke op de korte termijn uitvoerbaar zijn en keuzes voor de langere termijn.

Op de korte termijn wil het college enkele maatregelen op het Pannenhuis uitvoeren om de verkeersveiligheid te verbeteren. Dit gaat om juiste bebording, markering en afwaarderen van zijstraten.
De afgelopen jaren zijn er al meer onderzoeken uitgevoerd naar wat het college noemt “robuuste netwerkoplossingen” om het (vracht)verkeer in Huissen beter af te wikkelen. Mede naar aanleiding van verscheidene moties, start het college nu een onderzoek naar de noodzaak en doelmatigheid van deze robuuste netwerkoplossingen. Voor dit onderzoek gaat een extern adviesbureau verschillende maatregelen doorrekenen in het meest actuele verkeersmodel en deze maatregelen toetsen op inpasbaarheid en kosten-efficiëntie. Dit onderzoek wordt uitgevoerd in 2025 en zal in het eerste kwartaal van 2026 worden opgeleverd.

Over het vrachtverkeer door Huissen zijn verschillende voorstellen besproken om doorgaand vrachtverkeer te weren en is de motie “Proef tot invoering Nachtknip voor vrachtauto’s en zwaar verkeer” aangenomen. Het college ziet bij deze motie twee uitdagingen in de uitvoering. Er moet een verkeersbesluit worden genomen, dat open staat voor bezwaar en beroep. Verder is het zo, dat de doorgaande route door Huissen de komende jaren door verschillende werkzaamheden voor periodes toch al zal worden afgesloten, wat het evalueren van de voordelen van een nachtelijke afsluiting ingewikkeld maakt. Daarom stelt het college voor om in het onderzoek naar robuuste netwerkoplossingen ook scenario’s voor het weren van doorgaand vrachtverkeer op te nemen. Zo kan de raad na afronding van het onderzoek een weloverwogen besluit nemen, onderbouwd met voldoende verkeerskundige en juridische argumenten. Het plan van aanpak voor dit onderzoek wordt voor de zomer met de raad gedeeld.

Op de Politieke Avond medio mei kan de politiek reageren op de informatienota van het college.

– Door de politieke redactie –

laatste berichten