Het blijft 50 of wordt het toch 30?
Als toekomstige ontsluiting naar de Dorpensingel was de maximaal te rijden snelheid op het Vossenhol in Bemmel het afgelopen jaar regelmatig in het nieuws. Op het mogelijke scenario vast te houden aan 50 km/u op een weg die toch nu al relatief gevaarlijk is en straks nog eens de nodige extra verkeersbewegingen zou moeten gaan verwerken, kwam veel kritiek van aanwonenden. Daar kon wethouder Maarten van den Bos echter nog niets mee doen bij het wijzigen van het bestemmingsplan, dus werd de wijziging ondanks de bezwaren in september door de gemeenteraad onverkort vastgesteld. En ook een besluit over de mogelijke onteigening van voortuinen van aanwonenden haalde in oktober de eindstreep in de gemeenteraad. Er gebeurde daarvoor wel iets opmerkelijks. De gemeenteraad begreep de zorgen en koos voor het belang van aanwonenden. De raad riep het college met een raadsbreed gesteunde motie op, om het Vossenhol in te richten als GOW30-weg en over de uitvoering hiervan te overleggen met de aanwonenden. Zo kregen zij alsnog voldoende zekerheid over de veiligheid en leefbaarheid van de nieuwe inrichting van hun woonomgeving, om mee te willen werken aan de plannen.
Omroep Lingewaard interviewde de wethouder over de nieuwe Dorpensingel en vroeg hem naar de gang van zaken rond het Vossenhol. De wethouder bepleitte dat verbeteringen van de veiligheid op het Vossenhol en de route ‘onderlangs’ naar Nijmegen, voor de gemeente Lingewaard juist een belangrijke reden was te willen werken aan de nieuwe ontsluiting. Echter gaat dat in stappen. Eerst de verbreding van de weg via het wijzigen van het bestemmingsplan, om vrij liggende fietspaden te kunnen aanleggen. Dan de definitieve weginrichting en de te rijden snelheid. Al was er ook wel begrip voor de onzekerheid die zo’n volgorde opriep bij aanwonenden, en hun klacht zich steeds aan de zijlijn te bevinden gedurende het proces.
De ontknoping van dit verhaal moest plaatsvinden in de raadsvergadering van 14 december 2023, bij de vaststelling van het Wegencategoriseringsplan. In dat plan krijgen alle wegen in de gemeente hun waarde in de afwikkeling van verkeer, met bijbehorende snelheid en inrichting. Het Vossenhol staat er nog steeds als een 50km-weg, terwijl de raad in de motie had gevraagd de weg in te richten als een 30km-weg. Blijkbaar kan dit samengaan, want via een tamelijk ingewikkeld stroomschema is het toch mogelijk om het weggedeelte als 30km-weg in te richten. Wethouder Maarten van den Bos laat desgevraagd weten, dat dit ook de meest waarschijnlijke uitkomst is van het door het stroomschema halen van dit stuk weg. Het is dus niet helemaal de verwachte ontknoping. Die moet nog komen…