BEMMEL – De stikstof-effecten van de A15 zijn veel groter dan berekend, dat zegt de Gelderse ChristenUnie.
Door: Gerwin Peelen
Het doortrekken van die snelweg van Bemmel naar Zevenaar kreeg onlangs geen groen licht na een uitspraak van de Raad van State. De bestuursrechter zette vraagtekens bij de berekende stikstofneerslag.
Zie ook: Omstreden verlenging A15 vraagt om meer onderzoek
Rijkswaterstaat gebruikt een methode waarbij de effecten na vijf kilometer worden afgekapt. Ook een commissie was eerder al kritisch over die methode.
De ChristenUnie heeft nu een eigen onderzoek laten uitvoeren. "Het laat zien dat die betwiste methode niet in staat is om de effecten in kaart te brengen", zegt Dirk Vreugdenhil, fractievoorzitter van de ChristenUnie. Op kaarten is te zien dat er volgens de berekening van de ChristenUnie veel meer stikstof neerkomt, onder meer op de zuidkant van de Veluwe.
Het ministerie vindt dat de berekening van de ChristenUnie een vertekend beeld geeft, doordat er verouderde gegevens zijn gebruikt en de suggestie wordt gewekt dat dit allemaal nieuw verkeer is, terwijl – zo zegt het ministerie – het vooral bestaand verkeer is dat een andere route neemt.
Vreugdenhil zegt dat het ministerie voorbij gaat aan de essentie. "Dat hun model stikstofneerslag op meer dan vijf kilometer negeert, terwijl die er wel is."
Gevolgen voor A15?
Het ministerie heeft van de Raad van State zes maanden de tijd gekregen om duidelijkheid te verschaffen. "Als er meer stikstof wordt uitgestoten, moeten er aanvullende maatregelen komen. En dan moet allemaal binnen zes maanden geregeld zijn. En anders heeft de A15 een heel groot probleem", stelt Vreugdenhil.
Het ministerie is de uitspraak van de Raad van State aan het bestuderen en werkt aan een betere onderbouwing van de A15. Ook wordt voor alle emissiebronnen onderzoek gedaan tot waar de stikstofneerslag berekend moet worden.
Zie ook: Betwiste rekenmethode A15 ook gebruikt bij Railterminal