Sinds begin oktober weten we dat Bemmel nog maar een tijdje de Rotterdamse horizon zal zijn: Waar de A15 eindigt gaat veranderen. Het stoplicht dat nu nog tot stilstand dwingt wordt een afslag die voortsnellend zou kunnen worden gepasseerd. Op weg naar Duiven, Zevenaar en wat daarna gelegen is.
Met een informatienota praat wethouder Sluiter de Lingewaardse raad bij over wat komen gaat in de gemeente, omtrent het verbreden van de A15 tussen knooppunt Valburg en Ressen. Over het doortrekken van de snelweg van Bemmel naar de A12, tussen Duiven en Zevenaar. Over de brug die het Pannerdensch Kanaal zal gaan overspannen. En over een snelweg voor fietsers, die parallel aan het gemotoriseerde geweld door de velden zal komen te strekken.
Alle voorbereidingen voor het ontwerp, de aanleg en het onderhoud zijn de afgelopen jaren getroffen door de verantwoordelijke aannemerscombinatie ‘GelreGroen’; Een samenwerking van de bedrijven Dura Vermeer, BESIX, HOCHTIEF en John Laing. Nu de Raad van Staten de doortrekking onherroepelijk heeft verklaard en bodemonderzoeken, sloopwerkzaamheden en bijvoorbeeld het verleggen van kabels en leidingen is gedaan, is het tijd om de jaren geleden gemaakte afspraken over realisatie van de plannen uit de mottenballen te halen. Het oppoetsen en herzien daarvan is voor de betrokken gemeenten, Rijkswaterstaat en aannemers het eerste nu te verzetten werk. Immers, het definitieve besluit heeft op zich laten wachten en de wereld is veranderd. GelreGroen heeft bovendien de tijd nodig om kundige mensen opnieuw bij elkaar te brengen, nadat het uitvoerend werk eerder werd uitgesteld.
Rijkswaterstaat verwacht dat het project kan worden hervat in het tweede kwartaal van 2025. Het geheel kan niet meer worden gestopt door bezwaarprocedures, maar de aannemerscombinatie zal nog wel lokaal vergunningen moeten aanvragen om het werk te mogen uitvoeren. Zo moet bijvoorbeeld het ontwerp van de wegen en openbare ruimte door de gemeente worden goedgekeurd. Dat gaat via de gebruikelijke procedures voor vergunningaanvragen, waartoe voor Lingewaarders ook de mogelijkheid behoort tot het maken van bezwaar.
Ontwikkelingen en achtergronden zijn te vinden op de website van de gemeente en www.via15.nl.
Als de uitvoering van de werkzaamheden inderdaad zo in het voorjaar van 2025 wordt hervat, is de verwachting dat de A15 in de zomer van 2029 een eerste snelle rit voorbij het Doornenburg-Pannerdens veer zal bieden. Dat moet het einde betekenen van files op de A12, A50, A325 en de Pleijroute. En het einde van Bemmel, als einder.
– Door de Politieke Redactie –