Omroep Lingewaard

Vaderdag…

Vernieuwing door reclame komt uit Angeren (Huissen-Zuid).

Vaderdag, geef ‘n damestopje
Textielmode Smits uit Angeren is bij deze genomineerd voor de Nobelprijs reclameboodschappen voor de meer dan originele aanbieding ter gelegenheid van Vaderdag 1996. De laatste tientallen jaren is de middenstand erin geslaagd een heel jaar rond feestjes te bedenken. Is ’t moeder niet, dan staan opa en oma wel in de focus. Via de vele advertenties en reclameboodschappen laten de neringdoenden ons onverbloemd weten, waar de sterkte van het bedrijf ligt.

Was ik er als nog niet vermogend kind heilig van overtuigd, dat mijn moeder net diezelfde voorkeur voor chloxinea had als ik zelf, in de andere tijden van nu kun je met vader- of moederdag niet meer het zo getreden pad bewandelen, dat al tientallen jaren richting heeft gewezen aan de niet zo creatieve schenker. Voor moeders zonder de zo benodige creativiteit doet een bloemetje het nog altijd, maar bijna beledigend is het, wanneer het arsenaal reukartikelen wordt opengehaald.
Er wordt gesuggereerd, dat er iets hapert aan het gezonde wasrythme, wanneer er liters aftershave, douchefris e.d. op het toneel verschijnen.

Nee, pet af voor de neringdoende, die het bij iedere uitgave weer presteert met nieuwe ideeën te komen en dat het bedenksel van Vaderdag 1996 uit Huissen-Zuid komt, is des te verheugender nu het jaar 2000 nadert! Hoop voor een versterkt commerciële vindingrijkheid in het Huissen van straks. Lees de advertentie in dit lijfblad van vorige week onder de kop: “Verwen vader op 16 juni Vaderdag”.
Dan volgt er een weinig origineel aanbod van SOS-voorstellen, waarbij alleen de stropdas niet in de schijnwerper komt. Wat er dan komt, doorbreekt alle taboes, zo die er in 1996 nog mochten zijn.
Moeders en kinderen wordt geadviseerd aan de mogelijk al breed kijkende Pa een verruiming van de partnerhorizon te verschaffen.

Tegen het spotprijsje van slechts f. 9,95 worden “damestopjes” aangeprezen. Voorwaar geen prijs, maar nou de vraag wat er mee te doen. Gaat de gedachte richting toekomstige gebruikster Ma, dan zijn we weer terug in mijn jeugdjaren: Ma kreeg wat ik leuk vond, puur egoïsme dus. Mag Pa zich er mee plezieren, dan is ’t bij mij thuis dit jaar voor de laatste keer Vaderdag geweest.

Piet Driessen (DNK, 19/6/1996)